Działania naprawcze po otrzymaniu raportu z KRI
- RODOsfera
- 2 dni temu
- 3 minut(y) czytania
Analiza raportu KRI i identyfikacja problemów, opracowanie planu działań naprawczych, wdrażanie zmian
w praktyce i sprawdzenie skuteczności tych działań.

Kontrola zgodności z Krajowymi Ramami Interoperacyjności (KRI) w jednostce oświatowej to ważny element dbałości o bezpieczeństwo informacji, w tym danych osobowych uczniów (wychowanków), rodziców i pracowników.
Otrzymany raport z przeprowadzonego audytu, wg kryteriów określonych w KRI nie powinien być traktowany wyłącznie jako wykaz błędów, ale jako narzędzie rozwoju i usprawnienia organizacji pracy placówki
w zakresie bezpieczeństwa informacji i cyfryzacji.
Analiza raportu i identyfikacja problemów
Po otrzymaniu raportu z KRI, dyrektor wraz z zespołem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo informacji (najczęściej inspektorem ochrony danych, administratorem IT i sekretarzem czy kierownikiem gospodarczym) dokonuje dokładnej analizy wniosków i zaleceń.
Najczęściej wskazywane w jednostkach niezgodności dotyczą:
braku lub nieaktualności wewnętrznych regulacji dotyczących bezpieczeństwa informacji,
niepełnych procedur wykonywania kopii zapasowych danych lub całkowitego zaniechania ich realizacji
braku udokumentowanej procedury obsługi incydentów,
braku przeszkolenia wszystkich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych i cyberbezpieczeństwa,
nieprawidłowego zabezpieczenia sprzętu komputerowego (np. brak właściwych haseł, korzystanie z prywatnych urządzeń w celach służbowych).
Na tym etapie warto opracować listę niezgodności i przypisać im priorytety, które wymagają natychmiastowej reakcji, a które można wdrożyć w dłuższej perspektywie.
Opracowanie planu działań naprawczych
Po analizie raportu placówka powinna opracować plan działań naprawczych. Dokument ten powinien być prosty, przejrzysty i możliwy do wdrożenia.
Poniżej przedstawiono przykładową tabelę planu:
*Do każdej z pozycji warto dodać termin realizacji i status, by lepiej kontrolować postępy prac.
Wdrażanie zmian w praktyce
Działania naprawcze nie mogą pozostać jedynie na papierze. Szczególnie ważne jest, by zmiany były zrozumiałe i czytelne dla całego personelu - nauczycieli, wychowawców, pracowników sekretariatu, a nawet obsługi technicznej.
Przykładowe działania wdrożeniowe:
przeprowadzenie krótkich szkoleń wewnętrznych z zasad bezpiecznego korzystania z komputera i poczty e-mail,
wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za regularne sprawdzanie aktualizacji systemu i oprogramowania,
wprowadzenie prostych procedur - np. formularza zgłaszania incydentów,
umieszczenie w pokoju nauczycielskim instrukcji postępowania z dokumentami zawierającymi dane osobowe.
Sprawdzenie skuteczności działań
Po wdrożeniu planu należy dokonać wewnętrznego przeglądu lub audytu - np. z udziałem IOD lub zewnętrznego specjalisty. Celem takiego przeglądu jest potwierdzenie, że:
wprowadzone procedury faktycznie działają,
personel zna swoje obowiązki,
dokumentacja jest aktualna i dostępna,
system informatyczny jest odpowiednio zabezpieczony.
Dobrą praktyką jest również przygotowanie raportu z realizacji działań naprawczych, który może być przedstawiony jakiemukolwiek podmiotowi uprawnionemu do przeprowadzania kontroli w obszarze bezpieczeństwa informacji.
Utrzymanie zgodności i doskonalenie systemu
Zachowanie zgodności z KRI to proces ciągły. Po wdrożeniu działań naprawczych jednostka oświatowa powinna regularnie:
aktualizować dokumentację bezpieczeństwa informacji,
szkolić nowo zatrudnionych pracowników,
monitorować zmiany w przepisach dotyczących KRI i RODO,
prowadzić okresowe przeglądy zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych poprzez przeprowadzanie analizy ryzyka (zalecane co dwa lata) oraz prowadzenie bazy konfiguracji CMDB.
Zaleca się również powołać zespół ds. bezpieczeństwa informacji, który będzie dbał o systematyczne doskonalenie rozwiązań i reagował na nowe zagrożenia, a także korzystać z pomocy zewnętrznych podmiotów, wyspecjalizowanych w realizacji audytów i szkoleń.
Podsumowanie
Przeprowadzenie audytu wewnętrznego bezpieczeństwa informacji, którego efektem jest sprawozdanie, nie powinno być źródłem obaw, lecz impulsem do usprawnienia organizacji pracy i zwiększenia bezpieczeństwa danych. Dobrze zaplanowane i udokumentowane działania naprawcze pozwalają nie tylko uniknąć sankcji, ale przede wszystkim budują kulturę odpowiedzialności i świadomości cyfrowej wśród pracowników.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W serwisie RODOsfera.pl piszemy o najważniejszych obowiązkach prawnych wynikających z Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych oraz innych ważnych tematach dla oświaty. Jeżeli masz pytanie lub ciekawe tematy na POSTY, wyślij do nas taką informację - opublikujemy odpowiedź na BLOGU.
Dodatkowe informacje:





